De eerste maand - Reisverslag uit Santa Cruz, Verenigde Staten van Daan Sonneveld - WaarBenJij.nu De eerste maand - Reisverslag uit Santa Cruz, Verenigde Staten van Daan Sonneveld - WaarBenJij.nu

De eerste maand

Blijf op de hoogte en volg Daan

05 Oktober 2015 | Verenigde Staten, Santa Cruz

Van te voren denk je nog, laat ik gelijk beginnen met m'n reisverslag en dan opeens is de eerste maand al weer voorbij. Mijn uitstelgedrag maakt dit reisverslag misschien dan wel weer typerend voor mijzelf. Time flies when you're having fun is hier zeker van toepassing. Naast dat ik begin te merken dat ik dingen soms makkelijker zeg in het Engels dan in het Nederlands.

Morgen is het precies één maand geleden dat ik zaterdagochtend wakker werd in een hostel downtown San Francisco. De avond daarvoor was ik aangekomen in San Francisco en na een uitgebreid en grondig gesprek met de beruchte Amerikaanse grenscontrole dienst mocht ik het land in (altijd spannend met die Amerikanen). Die zaterdag ben ik naar de golden gate bridge gegaan en heb ik rondgestruind door het stadscentrum (en tandpasta gekocht want dat was ik vergeten, maar dat is minder belangrijk voor het verhaal). In de middag ging ik weer terug naar het vliegveld want daar zou ik opgepikt worden samen met de rest van de mensen met dezelfde startdatum. Daar sta je dan opeens op de afgesproken plek samen met een stel vreemden een beetje awkward om je heen te kijken, af en toe een korte woordenwisseling. Waar kom jij vandaan? Hoe oud ben jij? Hoe heet jij? Maar al snel merkte ik dat de meeste mensen bij ACE spontane en open personen zijn en vriendschappen ontstaan binnen een paar dagen.

Als vrijwilliger bij ACE werk ik aan verschillende projecten. De crews variëren elke keer net als de crew leaders (een twintiger die in loondienst is bij ACE en mijn directe leidinggevende). De lengte van de projecten zit tussen vijf dagen en een maand. Omdat er niet altijd projecten beschikbaar zijn, had ik eerst een aantal dagen vrij voor mijn eerste project begon. Samen met een aantal andere die ook de eerste paar dagen vrij hadden, hebben we onze vrije tijd gebruikt om Santa Cruz en de omgeving te leren kennen. We hadden prachtig weer die week en zijn dus veel naar het strand gegaan. Één keer zagen we opeens wilde dolfijnen dichtbij de kust. Ik ben toen samen met een vriend het water ingerend en naar de dolfijnen gezwommen. Op een zeker moment was de afstand tussen ons en de dolfijnen niet veel meer dan 10 meter!

Santa Cruz, surf city, is een echte west coast stad met een hoop skaters en surfers, hippies en het ruikt er naar 'home'. ACE heeft een huis in de stad met alle belangrijke dingen (strand, centrum, supermarkt, etc.) op loopafstand. Hier woon ik als vrijwilliger tussen de projecten in.

Mijn eerste project was 'San Francisco trails'. Voor vijf dagen ging ik met een groep van 11, inclusief twee crew leaders, trail work doen en hekken plaatsen in het stadspark Corona Heights. Gek genoeg is Corona Heights één van de minder bekende parken van SF want het is prachtig daar. Het park ligt op een hoge heuvel tussen de beroemde wijken Castro en Haight Ashbury. Je hebt nergens anders een beter uitzicht over de stad als daar. Trail work houdt in dat je paden onderhoudt. Dit kan zijn het pad verbreden of verstevigen, hobbels/gaten eruit halen en nog veel meer. Een leuk extraatje van dit project was onze camping ten noorden van SF was en we dus elke dag twee keer over de golden gate bridge gingen.

Na een aantal vrije dagen in Santa Cruz was het al weer tijd voor mijn tweede project. Negen dagen werken in Lava Beds National Monument. De Lava Beds zijn helemaal in het noorden van California bij de grens met Oregon, een volle dag rijden vanaf Santa Cruz. Lava Beds National Monument is een prachtig natuurgebied: een heuvelachtig landschap omringd door bergen met meer dan 700 grotten. 's Nachts koelde het hier af tot een paar graden boven het vriespunt. Om zes uur opstaan, zonder zon, omdat je werkdag begint om zeven uur is dan minder leuk. Maar verder was het werk hier heel gevarieerd en vaak ook erg leuk. We zijn onder andere een aantal grotten ingegaan voor werk, planten gesnoeid langs wegen/wandelpaden, nieuwe planten geplant en een oud hek van een paar kilometer lang verwijdert. Onze crew was heel gezellig en na die negen dagen ook erg hecht geworden. Toen we afgelopen woensdag terugkwamen in Santa Cruz hebben dit project 's avonds mooi afgesloten samen met onze crew leaders.

En dan morgen ga ik weer de auto in voor mijn volgende project: San Dieguito River Valley. Dit keer precies de andere kant op, naar San Diego. San Diego ligt helemaal in het zuiden van California dichtbij de Mexicaanse grens. Een aantal bekende in m'n crew en een aantal nieuwe. Maar met alle goede ervaringen tot nu toe, weet ik zeker dat het weer erg gezellig gaat worden. Ik ben pas weer 17 oktober terug in Santa Cruz maar ik zal dan zo snel mogelijk weer wat van mij later horen.

By the way voor meer informatie over ACE kan je even kijken op hun website: http://www.usaconservation.org

Daan

  • 05 Oktober 2015 - 08:39

    Jarco Sonneveld:

    Hi Daan, nou dat staat er dan toch maar op. Blij om te lezen dat je het zo naar je zin hebt, straks ben je nog een 'halve' Amerikaan bij terugkomst. Misschien wel handig om ergens op je site aan te geven dat jij het bent? En graag nog wat meer foto's voor ons om te genieten en 'jaloers' te zijn :-).

    Groeten, je liefhebbende vader

  • 05 Oktober 2015 - 18:01

    Dorien Laverman:

    Mooi verslag Daan! Ik wist natuurlijk al dat je ontzettend aan het genieten bent, maar het blijft leuk om het opnieuw te horen. Veel succes met alle hekken en onkruid. En tot spoedig.
    je moeder

  • 05 Oktober 2015 - 19:14

    Geert Van Bemmelen:

    Klinkt goed allemaal, Daantje! Als je terug bent met die grote mannenklauwen van je doen we wel even een biertje (en ik een fristi) en mag je ronduit lullen. Ik ga in ieder geval alvast het openingslied van The Cheesy Banana's oefenen, dan kan ik dat zingen bij je terugkomst. Veel plezier nog!

    Met vriendelijke groet,
    GB van Bemmelen


  • 07 Oktober 2015 - 21:32

    Clementine Laverman:

    Hi Daan,
    Ik sprak zojuist met je moeder die mij informeerde over deze aangemaakte website. Het is leuk om nog eens te lezen over je werk en leven als een volunteer nadat wij er al per telefoon eerder over gesproken hebben. Fantastisch dat je naar verschillende parken gestuurd wordt "up and down" de coast zo ziet je nog eens wat van CA. De groepsfoto die je geplaatst hebt geven de indruk dat je met je team mates er een gezellige boel van kan maken.

    Ik heb de software vanmorgen in mijn brievenbus aangetroffen, bedankt voor de return of de disks. Daan, keep up the good work!
    Groetjes, tante Clementine

  • 18 Oktober 2015 - 17:58

    Noud Beltz:

    Yo Daniël! Ziet er cool uit man, klinkt alsof je het heel erg naar je zin hebt. Net alsof je ons hier niet mist ofzo. Net alsof het je niks doet dat je ons zomaar hebt achtergelaten. Nee grapje :p ik wacht op je volgens verslag en natuurlijk je thuiskomst zodat ook wij al die dingen kunnen doen die Geert zei. Ik ga alleen niet voor je zingen.
    Veel plezier,
    Noud

  • 20 Oktober 2015 - 22:30

    Roisin:

    Hey Daan!

    Wat een heerlijke eerste maand heb jij gehad zo te horen.... Kan je nog wel Nederlands als je terug komt meneer? Niet dat ik het erg vindt, heb ik een soort van taalmaatje! Heb je het Amerikaanse accent al overgenomen?Super tof van de dolfijnen en de eerste dagen klinken echt heerlijk!

    Veel liefs,

    Roisin

    p.s. Je uitstelgedrag zie ik als iets goeds; betekent dat je het heel erg naar je zin hebt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daan

Actief sinds 05 Okt. 2015
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 2134

Voorgaande reizen:

04 September 2015 - 30 November 2015

Mijn 3 maanden in California

Landen bezocht: